Wednesday, May 7, 2014

D.I.Y - PROPS

Tengok props2 yang orang buat memang comei.. Tergerak pulak hati aku untuk cuba buat sendiri. Kira cam first trial la ni. Lagipun tangan aku ni bukan jenis berseni. Xpa, aku cuba ja dulu. Heheh..

Antara bahan2 yang diperlukan:
Manila kad
Kertas warna
Gunting
Gam uhu
Cellotape
Lidi bambu
Marker pen
Sticker comei2
Pensel
Pen
Pemadam

Aku wat tak ikut prosedur macam yang orang lain buat. Aku buat ikut tangan aku ja ni.

1. Memula, amik manila kad (putih untuk contoh yang aku buat). Lakar bentuk yang ingin dibuat (contoh: petak, bulat, awan, geometri, hati, bujur) menggunakan pensel. Kemudian gunting. Buat lakaran mengikut bilangan yang korang ingin buat. Macam aku, untuk tulisan, aku buat 8. Misai 2. Love 1. Spek 1.

2. Gunting lakaran tadi dan asingkan di satu tempat.

3. Buka kertas warna (contoh: kaler hitam) dan buat design yang sama dengan yang korang buat tadi menggunakan pensel cuma besarkan sedikit saiz objek.

4. Gunting kertas warna tadi. Asingkan di satu tempat.

5. Tulis perkataan yang ingin ditulis di atas manila kad / kertas warna menggunakan marker pen hitam (ikut warna manila/ kertas warna mana yang terang). Macam contoh aku, aku tulis atas manila kad sebab lebih cerah dari kertas warna.

6. Setelah siap, lekatkan manila kad di atas kertas warna yang siap dipotong. Cantumkan mengikut saiz yang betul.

7. Hias mengikut kreativiti anda. Macam aku, aku wat bagi simple ja.

8. Akhir sekali, gamkan lidi pada kertas hiasan anda dan tunggu sehingga kering. Siap!!

Kesimpulannya.. Aku dah test untuk event besaq aku ni ha. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Dengan adanya props ni, bertambah comei dan ceria suasana itu. Ngeh ngeh :D

No comments :

Post a Comment