Friday, July 12, 2013

FITNAH


Fitnah. Sekasar mana sebutannya, sekasar itu jugaklah kesan di dalam diri seseorang yang terkena fitnah. Sebab tu Allah S.W.T berfirman :

 

Fitnah ini dosanya lebih besar dari membunuh. Sebagai contoh, kita bunuh orang yang kita sakit hati, mungkin sebab dia ada buat sesuatu yang buruk pada kita. Ceritanya habis sampai di situ. Orang yang dibunuh pon mati camtu ja. Tapi bayangkan kalau kita ada jeles dengan seseorang, mungkin sebab kelebihannya. Pastu kita fitnah, memula cerita pada si A, si A sampaikan kat si B dan seterusnya sampailah ke si Z sedangkan mangsa fitnah itu tidak membuat sebarang kesalahan seperti yang si pemfitnah katakan.

Mangsa fitnah tersebut terpaksa tanggung malu dan merasa sangat teraniaya akibat dari perbuatan si pembuat fitnah.

Mungkin kita tak dapat bayangkan kedua-dua cerita kat atas, tapi bagi yang mengalaminya, mereka akan faham.

Kehidupan aku ni mudah. Bak kata orang, "simple" ja. Aku tak suka kacau hal orang. Apa-apa yang aku buat, aku tak kacau orang dan aku wat sensorang ja. Dari dulu sampailah sekarang ni. Tapi aku heran, pasai pa ada jugak manusia yang slalu tak puas hati dengan apa yang aku buat? Ada ja yang tak kena di mata depa. Mana-mana aku p, mesti ada spesies macam ni.

Aku suka apa-apa yang berkaitan dengan teknologi. Kalau dapat laptop ka komputer ka depan aku, aku akan godek habis. Aku minat dan aku bersyukur sangat kepada Allah sebab aku ada kelebihan untuk itu. Dulu kat poli, aku slalu tolong kawan-kawan selesaikan masalah gadget depa. Aku jugak slalu "update"kan laptop aku dengan "software" yang terbaru. Tup-tup aku dapat taw ada sebilangan geng yang tak puas hati ngan apa yang aku buat.

Aku tak tau apa yang depa wat, tapi lepas dari peristiwa tu, ramai yang masam muka dan tak bercakap ngan aku. Seingat aku waktu di poli dulu, dari Sem 1 sampai Sem 3, aku bahagia ja. Mai kat pertengahan Sem 3, lepas dari peristiwa tu, ramai yang dah lain. Aku taw ada orang yang wat fitnah pasal aku. Banyak cerita yang aku dengaq dari mulut orang lain pasal aku. Benda ni berterusan sampai Sem 6. Aku memula wat tak heran ja dan aku anggap cam benda ni dugaan. Aku banyak minx tolong kat Dia supaya mudahkan jalan aku di poli. Alhamdulillah semua berjalan lancar. Tapi yang aku heran, bila susah, pandai pulak geng-geng tu cari aku. Itulah manusia.................

Waktu keja di Kulim dulu pon, ada jugak golongan macam ni. Biasa lah, kat mana-mana pon akan ada pemfitnah ni. Aku belajaq cara untuk "handle" masalah dengan geng-geng camni. Puncanya satu ja, tak puas hati bila orang lebih. Jadi, masa kat sana, aku buat macam aku la manusia paling bodoh kat dunia, pasai IT pon aku xtaw apa, blog2 ni pon aku cakap aku tak reti. Jadi, si pemfitnah ni pon wat tak taw jelah lepas tu. Sampai la aku berhenti keja, aku "maintain" ja perangai camtu.

Skang, yang terbaru, aku di Lumut. Aku ingat aku tak jumpa dah, rupanya lagi ramai. Maklumlah, aku ni orang luaq. Mai Perak pon kata menumpang la apa la. Aku dapat keja ni pon bukan depa yang bagi. Allah yang bagi peluang kat aku. Aku taw la aku budak Kedah, tapi apa masalahnya dok fitnah aku macam-macam. Aku cakap aku kenai bos besaq, kena fitnah. Aku baik dengan geng pejabat pon kena fitnah. Aku baik dengan Kapten kat tempat keja, lagi terok aku kena fitnah. Pendek kata, semua benda aku kena.

Sedih la bila bulan puasa yang indah ni ada orang menganiaya kita. Aku doakan si pemfitnah tu akan berubah dalam bulan puasa ni. Amin..

No comments :

Post a Comment