Saturday, July 13, 2013

KEDAI NOMBOR SATU

Assalamualaikum dan salam sejahtera :)


Hari ni aku nak kongsi semua KEDAI NOMBOR SATU dalam senarai makanan kegemaran aku.. Heheh

Char koe teow
1. Mali's Corner

Sumber : Google

Seingat aku la, waktu aku pekena koe teow ni waktu aku praktikal kat Balakong dulu, tahun 2009. Malam-malam kalau xdak keja, aku slalu p lepak kat kedai ni. Sebabnya, memang sedap. Tengok la barisan dia, memang nala punya panjang! Tambah-tambah hari minggu, kadang-kadang sampai kena makan duduk ataih jalan ja.. Char koe teow ni memang sempoi habis la bagi aku. Tengok ni..

 Char Koay Teow Mali Corner
Sumber : Google

 Lokasi kedai ni :

Mali’s Corner Taman Bunga Raya
Jalan Malinja 2,
Taman Bunga Raya,
53300 Setapak,
Kuala Lumpur.
Koordinat GPS: U 3.212339 T 101.728865



Mi udang
1. D'King Mee Udang Banjir

Sumber : Google

Aku ni hantu makanan laut, terutamanya udang ngan ketam. Kalau ketam, payah sikit nak cari yang sedap. Tapi kalau udang, banyak tempat yang orang kata sedap. Merata dah aku p, antaranya deretan mi udang kat Kuala Sepetang, Perak, pastu Pulau Sayak, Kedah, lagi.. aa banyak la, dah lupa.  Bagi aku, semua tempat ni xleh lawan la dengan mi udang banjir ni. Dah la berlambak, sedap, udang banyak, udang segar, pastu pulak kedai ni bukak sampai 2 pagi. Gamak lapaq ja, boleh p tros. Memang terbaik!

 
Sumber : Google

Banyak jugak aku tengok komen positif pasai kedai ni. Sebabnya, meeemang sedap! Bagi siapa-siapa yang tak pernah p, boleh la cuba. Cuma pesan aku:
1. Layanan agak lambat, sebab pekerja tak ramai sangat, tapi pelanggan yang ramai
2. Kalau nak order mi udang banjir, kalau 4 orang ja nak makan, order la untuk 2 orang, sebab banyak (khas untuk mi banjir ja)
3. Kalau nak bermalam, mai ja rumah aku, ahahahah (sebab dekat sangat dengan rumah).. melawak ja!
 
Lokasi kedai ni :
Lot 20072,Jln Padang Temusu, 
Mukim Sungai Pasir, 
08000 Sungai Petani, Kedah



Mee Sizzling
1. Sunway Carnival Mall

 
Sumber : Google

Aduh, puas aku search gambar kedai, tapi tak jumpa.. Xpa2. Ok, mee sizzling yang aku maksudkan ada dalam mall ni. Aras Ground Floor. Kalau tak salah, aku mula makan mee kat sini sejak zaman poli lagi. Memang sedap. Jenis aku, suka mee sizzling yang halus, yang yee mee tu. Kuah dia memang terbaik, brader tu memang pandai buat. Yang aku heran, dari dulu sampai skang, brader tu masih pakai bandage (kot) kat tangan. Kesian dia :(
Kalau ikut 6 tahun lepas, anugerah mee sizzling terbaik bagi aku ni, menang kat Jusco Seremban Dua. Sedap. Tapi yang ni, laaaagi sedap :)

Lokasi kedai ni :
Ground Floor,
Sunway Carnival Mall 
3068, Jalan Todak Pusat Bandar Seberang Jaya 
13700 Seberang Jaya 
Pulau Pinang



Koe Teow Goreng 
1. Laksa Mambo

 
Sumber : Google

Minta maaf. Gambaq xdak jugak. Yang kat atas ni pon kecik ja. Nama kedai ni memang la Laksa Mambo, tapi depa ada buat koe teow goreng gak. Laksa dia bagi aku, bole la. Tapi koe teow dia, memang pergghh.. Brader tu memang pandai buat. Kering-kering basah, sedap, manis, menjilat jari, pendek kata memang sedap! Aku mula makan koe teow kat sini waktu poli jugak. Dulu aku panggil kedai ni kedai bawah pokok. Memang femes la masa zaman aku kat poli dulu.

Lokasi kedai ni :
Laksa Mambo,
Bawak Pokok Tepi Jalan,
Taman Sejahtera,
09600 Lunas,
Kedah. 


Waaah.. Banyak lagi aku nak cerita ni, tapi panjang sangat. Nanti aku senaraikan lagi tempat-tempat mana yang makanan dia memang sempoi. Nanti kalau aku ada masa lebih cam skang, aku wat entry baru ya..
Wassalam :) 

2 comments :

  1. fuuyyyooo..mee udang tu sampai melimpah-limpah. nasib baik dah kenyang. kalau tgok tgh hari tadi konfem tergugat..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yang post waktu malam, kalau waktu siang, jenuh meleleh oo.. :P

      Delete